”Vuoden kohokohta” – suomalaisopiskelijoiden kokemuksia vuoden 2016 Seeds for the Future -matkalta

06.06.2017

Millainen matka oli osallistujien silmin? Kolme mukana ollutta suomalaisopiskelijaa muistelee matkan kohokohtia.

Oskari Jahkola, Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Tietotekniikka: ohjelmistotuotanto ja tuotantotalous)

”Päätin hakea mukaan, koska Huawei yrityksenä kiinnosti minua paljon ja olen seurannut mielenkiinnolla muun muassa heidän matkapuhelimissa tekemiään ratkaisuja. Matka myös vaikutti hyvältä tilaisuudelta päästä tutustumaan lähemmin Kiinan kulttuuriin ja tapaamaan ICT-alan ammattilaisia.

Matka oli todellinen vuoden kohokohta! Tutustuimme kulttuuriin, koimme upeita elämyksiä ja tapasin kymmenen huikeaa ihmistä, jotka ovat nykyään hyviä kavereitani. Parasta matkassa oli kokonaisuus – se, miten matka oli suunniteltu ja kuinka hyvin järjestelyt toimivat.

Pekingissä viettämämme viikon aikana osallistuimme kiinan kielen alkeiskurssille, nautimme kiinalaisesta ruoasta ja kävimme myös tutustumassa hienoihin nähtävyyksiin, muun muassa Kiinan muuriin ja Kiellettyyn kaupunkiin.

Shenzenissä puolestaan pääsimme lähietäisyydeltä opiskelemaan erilaisia tekniikoita, joita Huawei kehittää. Oli mielenkiintoista päästä näkemään, miten teknologiat toimivat. Matkan antoisimpia hetkiä olivat juuri opetukseen liittyvät hetket ja tilaisuus tutustua tarkemmin erilaisiin Huawein tuotteisiin.

Mukaan kannattaa ehdottomasti hakea. Matkalla tapaa upeita ihmisiä ja pääsee näkemään läheltä suuren yrityksen sisälle. Matkaa ei varmasti tule katumaan.”

Krista Naumanen, Aalto Yliopisto (Information and Service Management)

”Nähdessäni ensi kertaa ilmoituksen Seeds for the Futuresta ajattelin, että kyseessä on todella ainutlaatuinen tilaisuus – näin suuri yritys haluaa ilman mitään ”catchia” antaa opiskelijoille mahdollisuuden tutustua ICT-alaan näin läheltä ja myös luottaa siihen, että opiskelijat ovat mahdollisuuden arvoisia. Koska ohjelma järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa, etsin lisätietoa muissa maissa järjestetyistä Seeds for the Future -ohjelmista.

En ollut koskaan aikaisemmin käynyt Kiinassa, joten maan kulttuuri oli minulle täysin uusi. Opintojen myötä olin kuitenkin hyvin tietoinen Kiinan markkinoiden tärkeydestä. Kahdessa viikossa ei voi kaikkea ehtiä omaksua, mutta toivoin, että matkan kautta saisi hyvän pohjan, mitä kautta voisi lähteä vahvistamaan ymmärrystä. Huaweista tiesin, että kyseessä on suuren luokan ammattilainen niin kuluttajatuotteissa kuin muillakin ICT-aloilla.

Lähdin reissuun avoimin mielin. Reissusta sai irti juuri niin paljon, kuin siitä itse halusi ottaa – oma-aloitteisuudella pääsee aina pitkälle. Huaweilla meidät otettiin ihanasti vastaan ja mitä enemmän itse kyseli, sitä enemmän myös oppi. Demohuoneet olivat älyttömän moderneja ja oli hienoa nähdä, miten paljon Huawei oli panostanut järjestelyihin. Huawei tarjosi meille tilaisuuden, kontaktit ja mahdollisuuden verkostoitua ihmisten kanssa. Myös suomalaisryhmämme oli iso hyöty – mukana oli niin eri aloille suuntautuneita ICT-opiskelijoita, että oli hienoa päästä näkemään miten muut eri asioista ajattelivat. Opiskelijakollegoiltakin voi siis oppia paljon, se on aivan älytön tietopankki ja olen hyödyntänyt sitä verkostoa monesti myös jälkeenpäin Suomessa.”

Matias Kangas, Jyväskylän yliopisto (Tietotekniikka ja matematiikka)

”Päätin hakea mukaan Seeds for the Futureen, sillä Kiina oli minulle maana ja kulttuurina jo entuudestaan tuttu, ja koska ohjelma oli suunnattu oman alani opiskelijoille, se kuulosti todella mielenkiintoiselta ja houkuttelevalta. Kyseessä vaikutti olevan hyvä yhdistelmä oman alan asioita, uutta kieltä sekä kulttuuria ja verkostoitumista.

Matkalla toivoin ennen kaikkea oppivani tietoliikenneteknologiaan liittyviä asioita sekä tutustuvani vieraaseen kulttuuriin ja kieleen. Odotin innolla myös matkakumppaneideni tapaamista! Odotuksia nosti varsinkin ennen lähtöä järjestetty tilaisuus Helsingissä, koska silloin kävi ilmi, kuinka paljon Huawei on panostanut ohjelmaansa. Odotukset kuitenkin ylittyivät matkan edetessä, sillä palvelut pelasivat matkan aikana alusta loppuun moitteettomasti ja toiminta kuljetuksia, tiloja ja majoituksia myöten oli hyvin organisoitua ja ammattimaista. Myös opetuksen taso oli hyvä.

Matkan aikana oli monta kohokohtaa: muun muassa illallinen Suomen Pekingin suurlähettilään kanssa, omat synttärit uudella kaveriporukalla, Kiinan muurille kiipeäminen ja valmistujaisseremonia Shenyangissa. Matka oli erittäin toimiva kokonaisuus, asiat yksinkertaisesti toimivat!

Uskon kokemuksesta olevan hyötyä myös jatkoa ajatellen, sillä tällainen merkintä CV:ssä herättää varmasti työnantajan huomion ja mielenkiinnon. Kahdessa viikossa ehti oppia valtavasti uudesta kulttuurista, kielestä sekä tietoliikenneteknologiasta.”

Huawei Technologies

Huawei on johtava maailmanlaajuinen tieto- ja viestintäteknologian ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Yhtiö tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 79 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.

Suomessa Huawei aloitti toimintansa vuonna 2008 ja työllistää nykyään kaikkiaan yli 370 henkeä. Yhtiöllä on Suomessa myyntitoimiston lisäksi myös kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta – toinen Helsingissä ja toinen Tampereella.

Vuosittain yhtiö palkkaa jopa 10 000 vastavalmistunutta tai pian valmistuvaa opiskelijaa, mikä on enemmän kuin yksikään muu yritys ICT-alalla.

Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.