Kymmenen suomalaisopiskelijaa valittiin Huawein globaaliin opiskelijaohjelmaan

26.11.2018

Huawei julkisti perjantaina globaaliin Seeds for the Future -ohjelmaan valitut tieto- ja viestintäteknologia-alan suomalaisopiskelijat. Kymmenen opiskelijan ryhmässä on edustusta seitsemästä korkeakoulusta eri puolilta Suomea. Opiskelijat lentävät Pekingiin ja Shenzheniin tutustumaan ICT-alan uusimpiin innovaatioihin ja kiinalaiseen kulttuuriin.

Seeds for the Future -opiskelijaohjelman haku huipentui tänään julkistustilaisuudessa Huawein tutkimus- ja tuotekehityskeskuksessa Helsingissä. Ohjelmaan valittiin ICT-opiskelijoita Aalto-yliopistosta, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, Itä-Suomen yliopistosta, Jyväskylän yliopistosta, Tampereen ammattikorkeakoulusta, Turun yliopistosta, ja Vaasan yliopistosta.

”Odotan matkaa jo innolla. Erityisen mielenkiintoista on päästä tutustumaan alan huippuosaamiseen paikan päällä. Samalla minua kiehtoo Kiinan perinteet ja kulttuuri, jotka vaikuttavat varmasti paljon tällaisen moderninkin suuryrityksen työkulttuuriin”, Jyväskylän yliopistossa tietotekniikkaa opiskeleva Krista Määttä kertoo.

Kahden viikon intensiivinen opintomatka

Opiskelijat lentävät jo perjantaina Kiinaan, jossa heille on suunniteltu kahden viikon ohjelma. Ensimmäisellä viikolla he tutustuvat Pekingissä Kiinan kieleen ja kulttuuriin. Toisella viikon ryhmä perehtyy Shenzhenissä Huawein pääkonttorilla tieto- ja viestintäteknologian innovaatioihin yrityksen ICT-asiantuntijoiden johdolla.

”Opintomatkamme pääkohdetta Shenzheniä kutsutaan syystäkin Kiinan Piilaaksoksi. Opiskelijat näkevät matkalla konkreettisesti, missä alan terävin kehitys menee ja mitä sinne pääseminen vaatii. Näillä opiskelijoilla on kaikki mahdollisuudet päästä tulevaisuudessa itse kehittämään maailman huipputeknologiaa”, kertoo Huawei Suomen yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja Hennariikka Andersson.

Seeds for the Future -ohjelmaan valitaan ympäri maailman lahjakkaita opiskelijoita, joilla on intohimoa kehittyä ICT-alan huippuosaajiksi. Huawein kansainväliseen opiskelijaohjelmaan on osallistunut vuodesta 2008 lähtien opiskelijoita 108 maasta ja 350 yliopistosta. Suomalaisopiskelijoille ohjelma järjestetään kolmatta kertaa.

Valitut opiskelijat:

Iita Fourastié (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu), Simo Hokkanen (Itä-Suomen yliopisto), Henri Kajasilta (Turun yliopisto), Satu Koivumäki (Aalto-yliopisto), Eetu Koskelainen (Tampereen ammattikorkeakoulu), Krista Määttä (Jyväskylän yliopisto), Mikko Paaskoski (Vaasan yliopisto), Sanna Räisänen (Jyväskylän yliopisto), Daniel Saxén (Aalto-yliopisto) ja Henri Stenberg (Aalto-yliopisto).

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet:

Hennariikka Andersson, yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Lisätiedot ja kuvat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Huawei Technologies

Huawei on johtava maailmanlaajuinen tieto- ja viestintäteknologian ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Yhtiö tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, joista yli 79 000 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.

Suomessa Huawei aloitti toimintansa vuonna 2008 ja työllistää nykyään kaikkiaan yli 370 henkeä. Yhtiöllä on Suomessa myyntitoimiston lisäksi myös kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta – toinen Helsingissä ja toinen Tampereella.

Vuosittain yhtiö palkkaa jopa 10 000 vastavalmistunutta tai pian valmistuvaa opiskelijaa, mikä on enemmän kuin yksikään muu yritys ICT-alalla.

Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.